Obostrzenia w marketingu farmaceutycznym. Czego NIE wolno robić?

Branża farmaceutyczna w zakresie jakichkolwiek aktywności reklamowych, podlega znacznie bardziej rygorystycznym obostrzeniom niż pozostałe. Prawo farmaceutyczne jest bardzo rygorystyczne, a każdy produkt na rynku i prowadzone wokół niego kampanie promocyjne, podlegają ścisłej kontroli Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego. W związku z tym koncept reklamowy musi być dopracowany ze szczególną ostrożnością.

Marketing rekomendacji zawsze żywy

System rekomendacji produktów farmaceutycznych wbrew pozorom znacząco przypomina marketing rekomendacji znany marketingowcom ze współpracy z influencerami. Każdy produkt farmaceutyczny nim trafi do apteki, przechodzi wcześniejszą weryfikację nabywcy tj. farmaceuty lub lekarza w placówce medycznej. To właśnie na ich opinii, poleceniu czy też wskazaniu na recepcie (czyli opinii influenera), w dalszej kolejności polegają pacjenci.

Obostrzenia w marketingu farmaceutycznym

Sama forma reklamy podlega wielu ograniczeniom wskazanym przez obowiązujące przepisy prawa. Każdy farmaceuta, lekarz i placówki medyczne muszą się do nich dostosować, by uniknąć odpowiedzialności karnej. Przede wszystkim jakakolwiek forma promocji w branży farmaceutycznej nie może wprowadzać konsumenta w błąd. Reklama nie powinna stanowić w tym ujęciu oferty jakichkolwiek korzyści w związku ze stosowaniem danego produktu, lecz obiektywnie prezentować jego wartości. Przekaz nie może sugerować znaczącej poprawy stanu zdrowia i wykluczać tym samym konieczność konsultacji lekarskiej. Wręcz przeciwnie, każdy komunikat promujący dany produkt powinno kończyć obostrzenie: “Przed użyciem zapoznaj się z treścią ulotki dołączonej do opakowania bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu”. Dodatkowo zgodnie z wytycznymi prawa, nie wszystkie farmaceutyki mogą być promowane. Na zakazanej liście takich produktów znalazły się m.in. leki wydawane na receptę, zawierające środki odurzające lub substancje psychotropowe.

W takim razie jak działać marketingowo?

Mimo powyższych obostrzeń marketing farmaceutyczny stanowi ogromny potencjał rynkowy. Branża rozwija się w zawrotnym tempie. W związku z tym i informacja o nowościach powinna w rzetelny, zgodny z prawem sposób, docierać do konsumentów. Niedocenionym przez wielu marketingowców narzędziem promocji pozostaje wciąż internet. To jeden z największych grzechów producentów tej branży. Regularnie prowadzone kampanie SEO, pozwalają podnieść pozycję marki w wyszukiwarce Google. Jak pokazują badania, konsumenci chętniej kupują produkty czy też usługi, które zostały im polecone przez innych klientów. Dlatego też warto działania SEO połączyć z WoMM wspieranym linkowaniem do strony firmy.

Każdy przekaz w branży farmaceutycznej powinien być przygotowany rzetelnie i zgodnie z prawdą. Promowane informacje nie mogą sugerować wartości, których nie wykazują ich właściwości. Nie wchodzą w grę  reklamy wyolbrzymiające korzyści ze stosowania danego leku i bagatelizujące ryzyko związane z przyjmowaniem leków. Powyższe obostrzenia nie wykluczają wszystkich aktywności marketingowych. Należy jednak zachować przepisy prawne, by uniknąć problemów karnych. Warto zwrócić się o pomoc do agencji marketingowych, specjalizujących się w kampaniach prowadzonych dla branży farmaceutycznej. Ich doświadczenie i kompetencje, pomogą marce realizować cele marketingowe zgodnie z założeniami i prawem.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *