Marketing medyczny staje się w Polsce coraz bardziej powszechny, nie tylko w placówkach prywatnych, ale i państwowych. Jest popularny na całym świecie, a jego historia rozpoczęła się w Stanach Zjednoczonych. Dowiedz się dlaczego szpitale potrzebują marketingu, jakie długofalowe korzyści wizerunkowe i finansowe mogą dzięki niemu zyskać.
Marketing nie tylko dla placówek prywatnych.
Do tej pory to głównie placówki prywatne korzystały z szeroko pojętych usług marketingowych. Jest to oczywiste, gdyż nastawione są one na zarabianie pieniędzy. Natomiast Samodzielne Niepubliczne Zakłady Opieki Zdrowotnej, nie do końca kierują się względami finansowymi. Jeśli tak się dzieje, to poparte jest inwestycją w szpital, a nie prywatnym dochodem.
Szpitale państwowe nie mają nawet możliwości, z punktu widzenia prawa, do korzystania z reklam, co między innymi reguluje Ustawa o Działalności Leczniczej. Mogą w ograniczonym zakresie korzystać z promocji osobistej czy sprzedażowej. Charakterystyka działania szpitali powoduje, że najbardziej korzystne działania marketingowe to te z zakresu public relations i bezpośredniej promocji. Mogą one dotyczyć np relacji z mediami (poprzez zatrudnienie rzecznika prasowego), lobbingu, zarządzania sytuacjami kryzysowymi, sponsoringu i patronatu.
Jakie korzyści ogólne może odnieść szpital z dobrze prowadzonego marketingu?
Nawet dla placówki publicznej recenzje np w Google maja duże znaczenie. Nie ma nic gorszego niż zła opinia, ale też niezadowoleni i zmęczeni pracownicy. Dobre imię szpitala czy przychodni jest niezastąpione i buduje się je poprzez public relations na wiele sposobów. Pozytywny obraz na tle konkurencji, spójny wizerunek szpitala, widzialność programów i usług jakie świadczy. Dobry PR i marketing medyczny zwiększa rozpoznawalności i renomę, a lokalnie szpital stać się może liderem. Sprzyja też procesom rekrutacji i zadowoleniu pracowników.
Finansowo, dobry marketing i PR wspiera pozyskiwanie środków finansowych na rozwój placówki.
Dobre relacje czyli wizerunek w oczach interesariuszy szpitala
Za korzyściami wizerunkowymi idą kontakty z tak zwanymi interesariuszami czyli instytucjami lub osobami, które angażują się w działania szpitala, lub których zyski są uwarunkowane powodzeniem i wynikiem pozytywnym danego przedsięwzięcia. Mogą to być klienci, podmioty opiniotwórcze, dostawcy, potencjalni pracownicy firmy, wpływowe osoby i instytucje oraz pracownicy aktualnie zatrudnieni. Bardzo ważnym jest aby szpital zdefiniował właśnie grupę swoich interesariuszy, bo to oni wpływają na jego funkcjonowanie. Szpital powinien przekazywać swój dobry wizerunek i opinię w czasie komunikowania się z np. samorządami, politykami, NFZ czy bankami, które zapewniają środki na utrzymanie. Dotyczy to też firm współpracujących ze szpitalem np. firmami sprzątającymi, kateringowymi, dostawcami sprzętu i leków, placówkami edukacyjnym, instytucjami prowadzącymi sanatoria. Wszystko to jest żmudnym procesem tworzenia dobrego wizerunku szpitala w oczach bardzo wielu osób i przekłada się na długofalowe korzyści. A zapewnić je może dobry marketing medyczny prowadzony przez np. Rzecznika prasowego czy specjalistów od PR.
Korzyści finansowe płynące z marketingu
Pozytywny wizerunek i rozpoznawalność wpływa też na pozyskiwanie środków finansowych na rozwój placówki. Dzięki marketingowi relacji szpital jest w stanie zabiegać o dobre relacje z interesariuszami, którzy wspierać mogą go na różnych etapach pozyskiwania wsparcia finansowego od fundacji, dotacji w drodze np konkursów i umacniać wpływ tego szpitala na rynku. Dobre stosunki z chociażby dostawcami z zewnętrznych firm pozwalają znaleźć najlepszy katering na rynku w korzystnej cenie czy usługi sprzątające co przekłada się na jakość świadczenia usług i ostatecznie zdrowie pacjentów.
Wszystko to są naczynia połączone. Ich punktem wyjścia jest dobry marketing szpitala, dbanie przez rzecznika prasowego o public relations czy marketing relacji. Ostatecznie korzysta na tym placówka, również finansowo co przekłada się na lepszą jakość leczenia pacjentów i zadowolonych pracowników.
Najnowsze komentarze