Marki, które prowadzą swoje działania w sieci chcą by o nich mówiono, oczywiście pozytywnie. Często też zgłaszają się one do agencji marketingowych, po to by te właśnie zapewniły i pozytywny wizerunek w Internecie. Marketing szeptany jest takim narzędziem, które pozwala łagodzić pojawiające się w sieci kryzysy czy złe opinie i komentarze na temat danej marki. Czy warto inwestować w marketing szeptany? Marketing szeptany przeprowadzony w odpowiedni sposób może dawać firmom wiele korzyści. Czym więc on dokładnie jest?
Na czym polega marketing szeptany?
Marketing szeptany nazywany też buzz marketingiem lub szeptanką, są to takie działania, które polegają na nienachalnym wywoływaniu dyskusji na temat danej marki, jej produktów i usług. Działania te muszą być jak najbardziej naturalne i nieprzymuszone. Buzz marketing to też docieranie do klientów z informacją o marce i jej ofercie, do klientów, którzy są w pewien sposób zainteresowani tematyką związaną właśnie z działalnością przedsiębiorstwa. Co odróżnia marketing szeptany od innych form promocji jest fakt, że tutaj klienci nie są w żaden sposób nakłaniani do dokonania zakupu.
Marketingowcy mają za zadanie tak przedstawić wszystkie jego zalety, aby powstała wokół nich rozmowa. Wszelkie rekomendacje pojawiające się w sieci mają ogromną siłę. Buzz marketing opiera się głównie na opiniach i rekomendacjach, które teraz dla firm są niewyobrażalnie ważne. Klienci przed dokonaniem zakupu danego produktu zwykle sprawdzają w Internecie opinie na jego temat bądź na temat firmy, która go sprzedaje. Dlatego właśnie organizacje powinny starać się, by komentarze i opinie były jak najbardziej pozytywne.
Jakie są rodzaje marketingu szeptanego?
Marketing szeptany można podzielić. Ma on kilka rodzajów. Poniżej znajdują się wybrane jego formy:
- Community marketing – polega on na promowaniu marki poprzez wywoływanie dyskusji na forach internetowych oraz na innych grupach zrzeszających użytkowników wokół określonego tematu.
- Trendsetting – polega na tworzeniu nowych trendów przez osoby wpływowe w sieci, z którymi współpracuje firma. Dzięki temu, że posiadają oni zaufane grono odbiorców, promowana marka może stać się również zdecydowanie bardziej wiarygodna i rozpoznawalna w sieci.
- Product seeding – jest on w pewien sposób powiązany z trendsettingiem. Też opiera się on na współpracy z influencerami, do których przedsiębiorstwo wysyła produkt, którym następnie twórca dzieli się ze swoimi odbiorcami. Takie działanie może zwiększyć popularność marki jak i samego produktu.
- Cause marketing – tutaj firma wspiera ważne kwestie społeczne, które w danym czasie są dla jej grupy docelowej ważne. Dzięki temu może ona zwiększać swoje zaufanie do marki i poprawić wizerunek w sieci.
Czy warto inwestować w marketing szeptany?
Czy warto inwestować w marketing szeptany? To pytanie często zadają sobie firmy, które stoją przed wyborem buzz marketingu do swoich działań. Marketing szeptany może być bardzo skuteczny, ponieważ promocja produktu odbywa się bez nachalnej reklamy czy nakłonienia klienta do zakupu produktu. Poza budowaniem rozgłosu tworzy on zaangażowanie wśród społeczności wokół marki. Można działać w kilku miejscach jednocześnie. W social mediach, na forach internetowych czy w innych miejscach w sieci. Czy warto inwestować w marketing szeptany? Ważne by był on prowadzony dobrze, czyli na bieżąco, by mógł wywoływać ciągle aktualne dyskusje.
W buzz marketingu nie ma miejsca na szkalowanie konkurencji. Działania takie są nieetyczne, mogą one skutkować pogorszeniem wizerunku i utratą zaufania klientów. Czy warto inwestować w marketing szeptany? Marketing szeptany w pozycjonowaniu stron internetowych także przynosi duże korzyści, ponieważ może przyczyniać się do polepszenia pozycji witryny w wynikach wyszukiwania.
Poniżej znajduje się jeszcze kilka zalet, które potwierdzają, dlaczego warto zainwestować w marketing szeptany:
- Można dotrzeć do szerokiego grona odbiorców w stosunkowo szybkim czasie
- Niski koszt prowadzenie owych działań
- Budowanie zaufania i lojalności klientów
- Zwiększenie swojej wiarygodności
- Możliwość poprawienia wizerunku w sieci
- Zdobywanie nowych klientów
Czy warto inwestować w marketing szeptany? Jak widać z wyżej wymienionych zalet i korzyści jakie firma może czerpać z buzz marketingu, warto w niego zainwestować, trzeba tylko zadbać o poprawne jego prowadzenie.
Najnowsze komentarze