Czym jest marketing farmaceutyczny?

Marketing farmaceutyczny jest specyficzną dziedziną marketingu realizowaną na rzecz podmiotów farmaceutycznych. W odróżnieniu od marketingu realizowanego w innych obszarach rynku, działania dla firm farmaceutycznych wynikają z założeń prawa farmaceutycznego oraz z Kodeksu Dobrych Praktyk Przemysłu Farmaceutycznego. Oznacza to tyle, że kampanii dla firm farmaceutycznych nie można prowadzić ot tak, jak w innych branżach.

Należy przejść szkolenie produktowe

Aby działania były zgodne z prawem i etyczne, niezbędne jest merytoryczne przygotowanie osób, które prowadzą kampanię. Każda agencja, która podejmuje się prowadzenia kampanii powinna przejść gruntowne przeszkolenie u klienta. Powinna ona zapoznać się z materiałami dotyczącymi promowanego produktu, a także z prawnymi aspektami prowadzenia tego typu kampanii.

Podobnie jak inne kampanie marketingowe, również tutaj wykorzystujemy różne dostępne na rynku narzędzia. Jak w przypadku kampanii marketingowych realizowanych dla innych branż, w przypadku działań dla farmacji można prowadzić kampanie na forach dyskusyjnych. Popularne są również działania content marketingowe, czy prowadzenie kampanii w social media lub z wykorzystaniem narzędzi Google’a.

Serwisy branżowe dla lekarzy

W przypadku wyspecjalizowanych grup docelowych (lekarze, farmaceuci) powinno korzystać się ze specjalistycznych serwisów skierowanych do określonych grup zawodowych. Tutaj wykorzystywane są narzędzia dostępne w obrębie danej platformy. Najczęściej będzie to dedykowany mailing/newsletter, kampania banerową do lekarzy wybranej specjalizacji lub sponsoring dedykowanej sekcji tematycznej.

Podkreślić należy, że marketing farmaceutyczny nie służy naciągnięciu ani obejściu regulacji prawnych – tego robić nie można. Produktów na receptę nie można komunikować dla pacjentów. Można je komunikować do lekarzy i farmaceutów, ale tylko i wyłącznie do nich. Wynika to z wiedzy medycznej posiadanej przez te 2 grupy zawodowe. Nieco łagodniejsze są regulacje dotyczące produktów bez recepty, w szczególności suplementów.

Co ciekawe, w przypadku branży farmaceutycznej istnieje możliwość zmiany klasyfikacji leku z leku na receptę na lek bez recepty. Zmiana taka daje firmom farmaceutycznym nowe możliwości promocji produktu, a także zwiększenie jego dostępności – leki bez recepty mogą bowiem być sprzedawane poza siecią aptek (np. na stacjach benzynowych, w sklepach wielobranżowych etc.).

Sprawdź doświadczenie agencji

Decydując się na obsługę marketingową przez agencję należy zwrócić uwagę nie tylko na wartość merytoryczną prezentacji, co na doświadczenie we współpracy z firmami farmaceutycznymi. Warto zapytać o referencje i zarys strategii w poszczególnych kampaniach. Na rynku istnieje niewiele agencji, które potrafią realizować tego typu kampanie.

Click to rate this post!
[Total: 2 Average: 5]

1 Response

  1. definicja pisze:

    Ja powiem czym jest dla mnie.
    Dla mnie marketing farmaceutyczny to ogół działań, które zmierzają do przedstawienia odbiorcy produktu leczniczego lub konkretnie – leku lub suplementu w taki sposób, że będzie czuł potrzebę kupienia właśnie jego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *