Marketing farmaceutyczny jest specyficzną dziedziną marketingu realizowaną na rzecz podmiotów farmaceutycznych. W odróżnieniu od marketingu realizowanego w innych obszarach rynku, działania dla firm farmaceutycznych wynikają z założeń prawa farmaceutycznego oraz z Kodeksu Dobrych Praktyk Przemysłu Farmaceutycznego. Oznacza to tyle, że kampanii dla firm farmaceutycznych nie można prowadzić ot tak, jak w innych branżach.
Należy przejść szkolenie produktowe
Aby działania były zgodne z prawem i etyczne, niezbędne jest merytoryczne przygotowanie osób, które prowadzą kampanię. Każda agencja, która podejmuje się prowadzenia kampanii powinna przejść gruntowne przeszkolenie u klienta. Powinna ona zapoznać się z materiałami dotyczącymi promowanego produktu, a także z prawnymi aspektami prowadzenia tego typu kampanii.
Podobnie jak inne kampanie marketingowe, również tutaj wykorzystujemy różne dostępne na rynku narzędzia. Jak w przypadku kampanii marketingowych realizowanych dla innych branż, w przypadku działań dla farmacji można prowadzić kampanie na forach dyskusyjnych. Popularne są również działania content marketingowe, czy prowadzenie kampanii w social media lub z wykorzystaniem narzędzi Google’a.
Serwisy branżowe dla lekarzy
W przypadku wyspecjalizowanych grup docelowych (lekarze, farmaceuci) powinno korzystać się ze specjalistycznych serwisów skierowanych do określonych grup zawodowych. Tutaj wykorzystywane są narzędzia dostępne w obrębie danej platformy. Najczęściej będzie to dedykowany mailing/newsletter, kampania banerową do lekarzy wybranej specjalizacji lub sponsoring dedykowanej sekcji tematycznej.
Podkreślić należy, że marketing farmaceutyczny nie służy naciągnięciu ani obejściu regulacji prawnych – tego robić nie można. Produktów na receptę nie można komunikować dla pacjentów. Można je komunikować do lekarzy i farmaceutów, ale tylko i wyłącznie do nich. Wynika to z wiedzy medycznej posiadanej przez te 2 grupy zawodowe. Nieco łagodniejsze są regulacje dotyczące produktów bez recepty, w szczególności suplementów.
Co ciekawe, w przypadku branży farmaceutycznej istnieje możliwość zmiany klasyfikacji leku z leku na receptę na lek bez recepty. Zmiana taka daje firmom farmaceutycznym nowe możliwości promocji produktu, a także zwiększenie jego dostępności – leki bez recepty mogą bowiem być sprzedawane poza siecią aptek (np. na stacjach benzynowych, w sklepach wielobranżowych etc.).
Sprawdź doświadczenie agencji
Decydując się na obsługę marketingową przez agencję należy zwrócić uwagę nie tylko na wartość merytoryczną prezentacji, co na doświadczenie we współpracy z firmami farmaceutycznymi. Warto zapytać o referencje i zarys strategii w poszczególnych kampaniach. Na rynku istnieje niewiele agencji, które potrafią realizować tego typu kampanie.
Ja powiem czym jest dla mnie.
Dla mnie marketing farmaceutyczny to ogół działań, które zmierzają do przedstawienia odbiorcy produktu leczniczego lub konkretnie – leku lub suplementu w taki sposób, że będzie czuł potrzebę kupienia właśnie jego.