Co to jest marketing strategiczny? Jakie jest jego zastosowanie na rynku farmaceutycznym? Prowadzenie działań marketingowych, jest działaniem niezbędnym dla każdej branży. Dzięki promocji konsumenci mogą dowiedzieć się o funkcjonowaniu danego przedsiębiorstwa, a także o jego ofercie. Branża farmaceutyczna charakteryzuje się jednak pewnymi obostrzeniami, które zostały na nią nałożone przez polskie Prawo Farmaceutyczne, a także Kodeks Dobrych Praktyk Przemysłu Farmaceutycznego. Dlatego też nie może sobie ona pozwolić na swobodę w prowadzonej przez siebie promocji.
Pojawia się jednak pytanie, w jaki sposób można wykorzystać marketing strategiczny na rynku farmaceutycznym. Okazuje się, że zadanie to jest bardzo trudne właśnie ze względu na obowiązujące prawo. Jednak rosnąca konkurencja w tej branży powoduje, że firmy muszą rozpocząć działania związane z reklamowaniem swoich produktów. Jak w takim razie to zrobić?
Co to jest marketing strategiczny?
Marketing strategiczny jest to proces, który polega na dokładnej analizie otoczenia, konkurencji, a także na formułowaniu strategii marketingowej i przewidywaniu trendów jakie mogą pojawić się w przyszłości, które będą korzystne dla firmy. Strategia ta jest sformułowana na dłuższy okres czasu. Chodzi tutaj głównie o to, aby przedsiębiorstwo wprowadzające taką strategię potrafiło dostosowywać się do wszelkich zmian zarówno tych korzystnych jak i negatywnych, które pojawiają się w otoczeniu bliższym i dalszym przedsiębiorstwu. Najczęściej działania te będą dotyczyły technologii, ale także zmian w zachowaniu konsumentów i konkurencji. Należy też wziąć pod uwagę zmiany mediów, z których obecnie korzysta przedsiębiorstwo do promocji swojej oferty, oczywiście nie należy zapominać o zmianach jakie pojawiają się w gospodarce.
Marketing strategiczny polega również na określaniu celów marketingowych, a także na wdrażaniu takich strategii, które będą pozwalały firmie zaspokajać potrzeby rynkowe. Bardzo ważne jest, aby prowadząc marketing strategiczny ciągle analizować otoczenie, by móc jak najszybciej odnaleźć wszystkie szanse pojawiające się na rynku, które przedsiębiorstwo może wykorzystać. Jeżeli chodzi o zadania realizowane w ramach marketingu strategicznego to będzie do nich należało pozyskiwanie jak największej ilości wiedzy na temat rynku, konkurencji oraz pozyskiwanie nowych klientów, a także bardzo ważne, aby to podkreślić, ich utrzymywanie.
Czym jest marketing farmaceutyczny?
Marketing farmaceutyczny nieco różni się od zwykłego marketingu, wynika to z faktu, że na branżę farmaceutyczną zostały nałożone pewne ograniczenia, jeżeli chodzi o reklamę. Głównie marketing farmaceutyczny jest prowadzony w Internecie, ale także często można spotkać się z reklamą placówek medycznych czy suplementów w Radiu i telewizji. Reklama powinna być nienachalna i powinny się w niej znaleźć podstawowe informacje na temat danego suplementu.
Bardzo ważne jest również, aby określić tutaj osoby, do których kierowany będzie przekaz. Powinna być ona bardzo dokładnie sprecyzowana. Tak jak zostało to wyżej już wspomniane najczęściej nie jest ona prowadzona w sieci, ponieważ to właśnie za pośrednictwem Internetu można docierać do najszerszego grona odbiorców. Bardzo ważne jest jednak, aby prowadzone działania były wiarygodne i przeprowadzone w sposób profesjonalnym i rzetelny.
Marketing strategiczny na rynku farmaceutycznym
Tak jak zostało to już na samym początku wspomniane wykorzystanie marketingu strategicznego na rynku farmaceutycznym nie jest zadaniem prostym, a jest to spowodowane ograniczeniami jakie zostały nałożone na firmy farmaceutyczne przez polskie prawo. Rosnąca konkurencja w tej branży, powoduje jednak, że firmy muszą pozyskać zainteresowanie swoich konsumentów i wyróżnić się na tle innych przedsiębiorstw. Nie można reklamowa lekarstw, które wydawane są na receptę. Firmom zależy na tym, aby zwiększyć sprzedaż leku, co jednak zrobić w sytuacji, kiedy lek wydawany jest na receptę i nie można go reklamować. Wówczas można podjąć działania, które będą polegały na zmianie leku na receptę na ten, który można sprzedawać bez niej.
Dobrym rozwiązaniem będzie również zainteresowanie się opakowaniem leku i stworzenie go tak, aby przyciągał uwagę i sprawiał, że klient zdecyduje się na jego zakup. Marketing strategiczny w branży marketingowej może być wykorzystywany, chociaż działanie to nie jest proste i wymaga dużego planowania, a także rozwoju produktu.
Najnowsze komentarze