Leki wydawane bez recepty, to tzw. leki OTC. Najpopularniejsze wśród nich to leki przeciwbólowe, przeciwgorączkowe, przeciwzapalne oraz witaminy. Komunikacja leków OTC, w odróżnieniu do leków RX, mogą być komunikowane do fonalnego odbiorcy – pacjenta. Tutaj pacjent sam podejmuje decyzję o zakupie danego leku. Nie musi się zdawać na decyzję lekarza.
Leki te można nabyć w różnych miejscach, nie muszą być sprzedawane tylko w aptekach. Sprzedaż leków OTC następuje w hipermarketach, na stacjach benzynowych i w kioskach.
Należy wybrać agencję z odpowiednim doświadczeniem
Projektując lek OTC, podobnie jak w przypadku RX – zwraca się dużą uwagę na to, aby jego nazwa była łatwa do zapamiętania oraz kojarzyła się z dolegliwością, na którą pomaga.
Do promocji leków OTC, firmy farmaceutyczne bardzo często zatrudniają profesjonalne agencje marketingowe. Agencje, w przypadku leków OTC mają ułatwione zadanie, ponieważ prawo farmaceutyczne pozwala na kierowanie komunikacji do konsumenta.
W komunikacji najczęściej pojawiają się argumenty bezpieczeństwa, skuteczności, nowoczesności, wygodny w stosowaniu. Często pojawiają się argumenty, że lek jest naturalny/ekologiczny.
Firmy farmaceutyczne najczęściej wybierają promocję w telewizji. Widać to doskonale w blokach reklamowych. Innymi popularnymi formami promocji są m.in.: reklama w radiu i prasie, materiały POS (ang. point of sale). Coraz popularniejszą formą reklamową staje się reklama w Internecie.
Kampania dla produktów farmaceutycznych w Internecie może przybierać przeróżne formy, może również wykorzystywać wszelkie dostępne narzędzia, które wykorzystywane są w promocji produktów niefarmaceutycznych.
Agencje marketingowe, które przygotowują kampanie reklamowe dla farmacji, opracowują strategię promocji marki. Strategia przygotowywana jest w oparciu o kompleksową analizę marki klienta, marek konkurencyjnych, a także w oparciu o oczekiwania, potrzeby i problemy finalnych konsumentów.
Mając opracowaną strategię, należy odpowiednio dobrać narzędzia. Narzędzia należy dobierać w taki sposób, aby za ich pomocą można było precyzyjnie dotrzeć do grupy docelowej. Wiadomym jest, że nie każde narzędzie jest dobre do każdej formy komunikacji i grupy docelowej.
Najczęściej wykorzystywanymi narzędziami, są:
- marketing szeptany – przyjmuje on tutaj głównie formę edukacyjną, nie stricte promocyjną. Agencja realizująca kampanię WoMM dla klienta farmaceutycznego powinna skupiać się głównie na edukacji konsumentów. Powinna ona przedstawiać argumenty merytoryczne przemawiające na korzyść promowanego produktu. Użytkownicy powinni zostać wyedukowani o produkcie oraz schorzeniu na które szukają leku;
- kampania w social media – mit social media upadł już jakiś czas temu. Można je jednak nadal umiejętnie wykorzystać aby dotrzeć do odpowiedniej grupy docelowej. Skupić się jednak należy na wykorzystaniu mechanizmów reklamowych, które posiadają liczne platformy społecznościowe, w szczególności Facebook. Etap gromadzenia fanów i próby budowania społeczności, w kontekście mocno ograniczanych zasięgów przez administracje portali, już się nie sprawdzają;
- content marketing – stanowi coraz szybciej rozwijające się narzędzie, które wzbogaca markę i w sposób nieinwazyjny dociera do swoich konsumentów. Content marketing jest taką formą reklamy, która przez odbiorców nie jest odbierana jako reklama. Wynika to z faktu, że jest to forma marketingu, która pozwala się odnaleźć odbiorcy komunikatu, nie wychodzi do niego. W odbiorcy budzi się więc przekonanie, że to on znalazł daną informację, dlatego musi być wiarygodna i obiektywna;
- pozycjonowanie – jednym z ważniejszych, o ile nie najważniejszym elementem długofalowej strategii marki jest pozycjonowanie, czyli budowanie pozycji serwisu produktowego w wyszukiwarce. Niestety jest to element, który klienci często pomijają lub realizują krótkoterminowo, a więc realizują go nieefektywnie.
Najnowsze komentarze