Znaczenie kolorów w reklamie i marketingu

Chyba każdy z nas ma swój ulubiony kolor. Wpływa on na człowieka kojąco i wywołuje pozytywne emocje. Dzieje się tak, dlatego, że kolory mają niesamowitą moc. Psychologia bada to zjawisko od bardzo dawna. Jednak to nie jedyna dziedzina, która interesuję się barwami i ich magią. Garściami czerpie z nich również marketing i reklama. Wpływają na działania i decyzje potencjalnych klientów. Jak dokładnie? Tego dowiesz się z naszego artykułu!

Co mówi nam teoria barw?

Już w szkole podstawowej dziedzin uczą się, że rozróżniamy 3 kolory podstawowe: żółty czerwony niebieski. Są one o tyle wyjątkowe, że nie można ich uzyskać ze zmieszania innych barw. To one są podstawą do otrzymywania innych kolorów, stąd właśnie pochodzi ich nazwa. Po ich zmieszaniu można uzyskać kolory pochodne, w ten sposób:

a) połączenie barwy czerwonej i niebieskiej daje kolor fioletowy
b) połączenie barwy niebieskiej i żółtej daje kolor zielony
c) połączenie barwy żółtej i czerwonej daje kolor pomarańczowy

Oczywiście natężenie otrzymanego koloru jest zależne od proporcji, w jakiej zostały wymieszane kolory podstawowe.

Barwy ciepłe i chłodne – czyli jakie?

Kolory dzielą się również na te ciepłe i zimne. Barwy ciepłe to te, które kojarzą się nam z ciepłem, (proste, co nie?), czyli żółty, pomarańczowy, czerwony i inne do nich podobne. Natomiast kolory chłodne to wszystkie odcienie niebieskiego i zielonego, a także fiolet. Istnieją również barwy neutralne, czyli biel i czerń. Jednak wszystkie te kolory, bez wyjątku, wpływają na nasze samopoczucie i funkcjonowanie. Te pierwsze działają pobudzająco. Motywują do działania i przyczyniają się do lepszego przyswajania wiedzy. Zaś barwy zimne wpływają na nas relaksująco. Wyciszają człowieka i pozwalają wyciszyć organizm. Są to kolory zdecydowanie sprzyjające odpoczynkowi.

Kolory w marketingu – czy naprawdę mają jakiekolwiek znaczenie?

Nie ulega wątpliwości fakt, że kolory mają ogromny wpływu na samopoczucie i emocje człowieka. Potwierdzają to zgodnie wszyscy naukowcy. Tak więc umiejętnie użyte mogą być narzędziem manipulacji. To właśnie ta cecha bardzo spodobała się specjalistom z dziedziny marketingu. Niektórzy uważają, że sukces reklamy jest w prawie 60% zależy właśnie od wykorzystanych barw! Kolor poniekąd wskazuje konsumentowi, jak ma postrzegać dany produkt lub usługę. Na przykład połączenie białego i niebieskiego ma kojący wpływ na konsumenta. Natomiast czerwony, i pomarańczowy wywołują zupełnie inne, wręcz skrajne emocje. Kluczem do sukcesu jest odpowiednie dobranie kolorystki do efektu, jaki chcemy osiągnąć. Co ciekawe wpływ kolorów jest zależny od tego, do jakiej grupy docelowej odbiorców jest kierowany. Zmienia się on również z czasem, ze względu na transformacje zachodzące w społeczeństwie. Również w różnych miejscach świata i w poszczególnych krajach kolory mogą mieć różny wpływ na ludzi. Wynika to między innymi z przypisanej im religijnej i kulturowej symboliki.

Znaczenie konkretnych kolorów w działaniach marketingowych

Kolor czerwony – Odpowiada za pobudzenie organizmu i przyśpieszenie metabolizmu. Dodatkowo budzi pożądanie i kojarzy się z niebezpieczeństwem. Wykorzystywany jest między innymi przez markę McDonald’s i Coca Cola.

Zielony – Kolor kojarzący się z naturą i zdrowiem. Obniża poziom stresu i uspokaja. Sprzyja lepszym wynikom w nauce. W reklamie wykorzystywany do podkreślania nieszkodliwości i naturalnego pochodzenia składników. Znamy z loga firm takich jak: BP i Starbacks coffee.

Kolor niebieski – Zwiększa zaufanie i kojarzy się z wiedzą. Przez dzieci często kojarzony z dojrzałością. Najlepszy wybór do promowania produktów i usług związanych z wodą i czys¬toś¬cią. Kolorystyka marki Danone czy Adidas.

Kolor czarny – Utożsamiany z luksusem i wysoką inteligencją. Kojarzy się z elegancją i tajemniczością. Symbolizuje wysoki standard i jakość. Ale może wywoływać konotacje także ze śmiercią i złem (przynajmniej w Europie). Często wykorzystywany w reklamach dóbr luksusowych. Używany w logach marek: Sony, WWF, Chanel, Empik.

Kolor pomarańczowy – Działa podobnie do czerwonego, ale nie tak intensywnie. Kojarzy się z witalnością, młodością i zabawą. Wykorzystywany do podkreślenia determinacji. Jak każdy kolor cytrusowy stymuluje apetyt i metabolizm, dlatego wykorzystuje się go w reklamach jedzenia i gastronomii. Znane marki mające w logo kolor pomarańczowy to: Allegro, CCC, Fanta.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *